Doprovodné materiály k brožuře o bilingvismu a multilingvismu ve vývoji a výchově dětí, která vyšla v rámci edice AVČR Věda kolem nás.
Na této stránce najdete audiovizuální materiály, které doprovázejí textový obsah.
Multimodalita řeči: McGurk efekt
Že na vnímání mluveného jazyka participuje nejenom sluch, ale také zrak, dokládá například tzv. McGurkův efekt – pustíme-li k tiché videonahrávce úst, která vizuálně artikulují „ka-ka”, zvukovou stopu slabik „pa-pa”, část lidí bude tento nesourodý vjem interpretovat jako zvuk „ta-ta” – to znamená, že mozek syntetizuje informace získané oběma smysly a z neladících informací vytváří jakýsi průměr, který mu dává největší smysl – tedy vizuální slabiku „ka“ a zvukovou slabiku „pa“ spojí do vjemu slabiky „ta“.
Ve videu níže si můžete na sobě vyzkoušet, do jaké míry integrujete vizuální a zvukové informace, nebo jestli některé z modalit dává váš mozek při vnímání řeči větší váhu. Postupně zde uvidíte dvojice slabik, ve kterých je zvuk vždy „papa“. V první části je i video „papa“, v druhé části je video „fafa“, a ve třetí poslední části je video právě „kaka“.