Snažíme se vědu zpřístupnit veřejnosti.
Vstupte s námi do světa řeči, jazyka, miminek, mozku a kognice.

Prohlédněte si a poslechněte si
Popularizační TV a Youtube kanál Zvěd: Bylo nám velkým potěšením spolupracovat na 5dílné sérii pro děti o mozku a kognici: Zvěd na ČT:D (vysíláno od září 2021). Podíleli jsme se také na seriálu o kognitivním vývoji miminek pro youtubový kanál Zvěd (březen 2021).
Dětské říkanky pomáhají odkrýt průběh vývoje jazyka aneb nejen o průlomové irské studii o vnímání řeči během prvního roku života mluvila Kateřina Chládková v pořadu Věda Plus v Českém rozhlase v dubnu 2024.
Na Radiožurnálu Českého rozhlasu (srpen 2022) jsme mluvili o tom, jak kojenci rozeznávají slova v češtině, a jak tento výzkum může pomoci dětem, které mají problém s porozuměním mluveného jazyka. Na tomto odkazu si reportáž můžete poslechnout.

Ministerstvo školství navrhuje, aby měly základní školy povinnost učit angličtinu jako cizí jazyk od 1. ročníku. Další cizí jazyk by pak měl přibýt v šesté třídě. Jak angličtinu takhle malé děti učit a zvládnou to školy a pedagogové? K tématu se vyjadřovala Kateřina Chládková v rámci debaty Chytré Česko na Aktuálně.cz v prosinci 2024.
Může plán ministra školství Mikuláše Beka zlepšit jazykové kompetence dětí? Kdy je vlastně dobré s výukou cizího jazyka začít? Co nám může pomoct učit se jazyk i v dospělosti? A proč u dětí platí, že čím dřív se začnou učit cizí jazyk, tím líp?
Nejen o tom se s Kateřinou Chládkovou baví moderátorka Veronika Sedláčková v rámci podcastu EDUin v listopadu 2024.
Doporučujeme také reportáž o znalosti angličtiny v Evropě v České televizi (od 37:10) s naší kolegyní dr. Šárkou Šimáčkovou z Olomouce z listopadu 2024.
V březnu 2024 byla hostem podcastu Na pokec Kateřina Chládková. Dozvíte se mimo jiné, co američtí vědci zjistili, když magnetickou rezonancí zkoumali mozek mrtvého lososa. Podcast s názvem O tom jak ovládnout váš mozek a naučit se věci lépe a rychleji je k dispozici na Youtube či Spotify.
O bilingvismu a osvojování řeči mluvila Kateřina Chládková také v podcastu Jak ti je? Epizodu z května 2024 s názvem Jak se učíme jazyk a řeč si můžete pustit na Youtube či Spotify.
Můžete si také pustit rozhovor z července 2024: Učíme se víc gramatiku, než schopnost komunikovat pro podcast inbox outbox například o neduhách českého školství, funkčnosti oblíbené aplikace Duolingo či o zažitých mýtech směrem k bilingvismu.
Mohli jste nás vidět také v televizi: v rámci festivalu Týden mozku v březnu 2023 Kateřina Chládková mluvila v České televizi o tom, jak poznatky z učení se mateřského jazyka můžeme přenést do učení se jazyka cizího.
Počtěte si
Co dělat, aby děti mluvily lépe? Včas zahoďte dudlík, nechte děti bubnovat a na pomoc si vezměte míč. Nejen o fenoménu baby signs (znakování) mluví Kateřina Chládková a Michaela Svoboda v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Jak na angličtinu ve školce? Neučte slovíčka a zahoďte učebnice. Ministr školství chce rozšířit výuku cizích jazyků na českých školách. Kateřina Chládková v rozhovoru pro Seznam Zprávy vysvětluje, jak k výuce cizích jazyků přistupovat a čemu se vyhnout.
Jak se efektivně učit cizí jazyk, v dětství i v dospělosti? Existuje (anti)talent na jazyky? Spáchám nevratné škody, když na dítě mluvím s chybami? Mají bilingvní děti nějaké hendikepy? Tyto a další otázky Kateřina Chládková zodpovídá v rozhovoru Jak a kdy je nejlepší „nasát“ cizí jazyk pro Deník N v červenci 2024.
„Jazyky se učíme špatně, miminka na to jdou líp,” říká vědkyně Kateřina Chládková. Rozhovor s Katkou vyšel v červnu 2023 ve Forbesu.
Jazyk umí klamat naše smysl, aneb jak slyšíme i očima či jak podvědomě hodnotíme mluvčí již po několika desetinách sekundy si můžete přečíst v článku Kateřiny Chládkové v novém vydání 2024 časopisu Vesmír.
Do časopisu Vox pediatriae, určeného pro dětské lékaře a další odborníky pracující s dětmi, jsme připravili ve spolupráci s doc. Filipem Smolíkem z Psychologického ústavu AVČR článek na téma Bilingvní děti a bilingvní výchova: co nám říká současná věda. Článek je k přečtení zde.
Starší příspěvky
Osvojování jazyka, včetně několika našich výzkumů, bylo v prosinci 2020 hlavním tématem víkendové přílohy Hospodářských novin. Kdopak to mluví: Základní informace o kódu mateřského jazyka se děti učí už v děloze. V jeho intonaci pak i pláčou. V září 2020 jste se o výzkumu učení se mateřského a cizího jazyka mohli dočíst v týdeníku Hrot. Není parník jako perník.
V říjnu 2020 Hospodářské noviny také psaly o našem experimentu jak nošení roušek pozměnilo způsob vnímání řeči. Mozek se přizpůsobil rouškám: Řeč vnímá jinak. O tom jak nošení roušek vedlo k přizpůsobení řečové komunikace psali v Žurnál UP, Universitas a ČT24 (2021).
V podcastu Věda na dosah AV ČR Kateřina Chládková mluvila o tom, jak se zkoumá osvojování mateřského i cizího jazyka z různých perspektiv. Nahrávku si můžete pustit na Spotify, iTunes nebo Anchoru. Více informací zde (duben 2022). V pořadu Houpačky na Radiu Wave mluvila Katka o tom, jak děti učit cizí jazyk (červenec 2021).
Mohli jste nás vidět také v televizi: v besedě Dobré ráno o řeči dětí (2019), ve zpravodajském příspěvku ČT k učení se rodného a cizího jazyka (2019), v reportáži Vědy 24 o měření jazyka u novorozenců (leden 2022) anebo v příspěvku Vědy 24 o tom, jak náš mateřský jazyk ovlivňuje výběr kamaráda (květen 2023). Náš příspěvek o tom, jak mozek slyší řeč očima a jak se tato schopnost mění po nošení roušek, můžete shlédnout na tomto odkazu (v rámci Týdne mozku 2021).